Przełom 15/16. Filmy, muzyka...

Końcówka roku 2015 nie najlepiej się udała, więc z zachłannością rzuciłam się w wir oglądania filmów i słuchania muzyki. Coś, co kocham. Coś, co pozwala złapać oddech i oderwać się od przykrej - niekiedy - rzeczywistości.

Polecam kilka filmów obejrzanych w domowym zaciszu w okresie świąteczno-noworocznym. I wspomnę kilka godnych uwagi,a widzianych w tym roku w kinie.

Kino rosyjskie, dostępne na YT: Major - sensacyjny, Metro - katastroficzny.

Filmy indyjskie z gatunku kina familijnego. Przyjemne i wcale nie głupie. Dostępne na YT.

Trzy prawdziwe historie z okresu ll WŚ i o żniwie, jakie zebrał ten tragiczny  czas.

Odmienne, ale wzruszające i zmuszające do zadumy nad ludzką kondycją. Nad nadludzką miłością i nadludzkim okrucieństwem.

Mino bolesnego pominięcia Polaków-polecam:

Gra Tajemnic opowiada historię Alana Turinga, twórcy podstaw nowoczesnej informatyki, zasłużonego kryptologa pracującego podczas drugiej wojny światowej nad złamaniem kodu Enigmy. A przy tym homoseksualisty skazanego w 1952 na przymusową kastrację chemiczną za "czyny nieobyczajne" – jak brytyjskie prawo definiowało wówczas stosunki seksualne między mężczyznami. Ciężka terapia hormonalna złamała Turinga psychicznie, w 1953 roku popełnił samobójstwo. W jego postaci kino otrzymuje jednocześnie historycznego i współczesnego bohatera. Współczesnego, nie tylko jako prekursora technologii informatycznych, ale także jako ikonę walki o prawa osób homoseksualnych. W wielu miejscach cały czas boleśnie aktualnej. 

Wielka Brytania - lato 1984 rok. Jakże inne byłoby życie Turinga w tamtych czasach...

Film koniecznie do obejrzenia i wysłuchania w kinie.

Teoria wszystkiego - to duża cząstka mnie. Film opowiada o tym, że nie należy wierzyć diagnozie lekarzy. U Hawkinga zdiagnozowano stwardnienie zanikowe boczne. Miał wtedy 21 lat. Dawano mu 2 lata życia. A żyje do dziś i jest jednym z najwybitniejszych naukowców. Film pokazuje rozwój choroby, rodzące się uczucia do Jane, a w końcu rozpad ich małżeństwa. Widzę tu też coś, czego sama doświadczam - odrealnienie, wyparcie choroby przez najbliższych. Piękne jest, że przyjaciele i bliscy nie patrzą na mnie przez pryzmat niepełnosprawności. Ale jeszcze piękniejsze, gdy pomyślą o udogodnieniach.

W końcu - siedząc na sali kinowej - patrzę na Cambridge lat 60 -tych... (właśnie tam studiował astrofizyk). Nie miałam pojęcia, że za kilka miesięcy wylądujemy w tym pięknym mieście z Krystusiem. 

Kolejna kinowa rewelacja:

W radio słyszę o inteligentnej broni, która rozpoznaje linie papilarne oraz o inteligentnych butach, które dopasowują się do stóp. Redaktor żartuje, że wkrótce zostaną wyłącznie inteligentne przedmioty. A ja w tym miejscu polecam coś z SF.

Coś z gatunku love story, ale warte obejrzenia:

http://www.filmweb.pl/film/Bezpieczna+przysta%C5%84-2013-651830

oraz Najdłuższa podróż.

Na koniec, by nie zanudzić - kino polskie: mój nr 1 to:

I jeszcze jeden nr 1... :)

Wciągający kryminał:

A zamiast książki - ekranizacja :

Każdego dnia wita mnie mój ukochany i radiowa trójeczka dotrzymuje towarzystwa.

W Nowy Rok 13 godz. Muzyczny Top Wszech Czasów. Samo głosowanie zajęło mi prawie godzinę.

Write a comment

Comments: 2
  • #1

    Iwona (Friday, 08 January 2016 23:54)

    kilka z nich widziałam , a resztę chętnie zobaczę :-)...przyda się na te długie zimowe wieczory

  • #2

    Michał (Monday, 11 January 2016)

    No no! Niezłe zestawienie i ilość ;-)
    Bogowie to chyba NR 1 w Polsce... zresztą jest świetny! A mimo "kłamstw" odnośnie Enigmy... "Gra tajemnic" wciąga (szkoda że bardziej nie skupili się na prawdzie czyli na tym, iż Alan Turing był prekursorem komputera). Reszty nie widziałem, ale Jana Jakuba Kolskiego na pewno obejrzę (w końcu "Szabla od komendanta" bawi mnie od lat niezmiennie, jak i klasyka czyli np. "Sami swoi"). Dzięki za podpowiedź