Śląsk wiele ma twarzy

Katowice - istne niebo w gębie...

Ładny dzień, wolny czas i pytanie:

co tu robić, co tu robić?

Pierwsza myśl:

wycieczka moto-pomarańczą.

Większy problem pojawił się, gdy zadaliśmy sobie pytanie:

gdzie lub do kogo?

Cel lubię mieć, a że zjeździliśmy w tym roku wyjątkowo dużo miejsc, wymyślić coś atrakcyjnego było trudno. Krystusiowi się to jednak udało. Wybór padł na Katowice.

Plan był taki:

podjeżdżamy pod wegański bar Złoty Osioł na ul. Mariackiej. Parkujemy,

idziemy do Muzeum Śląska i wracamy na obiad do Osła.

Wyszło ciut inaczej. Zaparkowaliśmy przy ul. Mariackiej Tylnej. I zanim Krystuś poskładał wózek, zanim mnie wypakował... przede mną zdążyło przedefilować naście osób z takimi cudeńkami w dłoniach. Ten widok zmienił kierunek naszej wycieczki.

Kilka metrów dalej zasiedliśmy przy smakowitych lodach. Ogromne porcje, smaki klasyczne i egzotyczne. Przed podjęciem decyzji mogę popróbować.

Woda dla spragnionych gratis. I przemiła obsługa.

Oto fragmenty artykułu z Gazety Wyborczej :

Niektórzy twierdzą, że to najsmaczniejsze lody w mieście. Jedno jest pewne - kręcą je tu z miłości. Ona spod Poznania, on ze Śląska. Poznali się nad morzem, a kiedy tylko mieli okazję się zobaczyć, chodzili po lodziarniach.

- W Poznaniu jest osiemnaście lodziarni. Z Marcinem odwiedziliśmy wszystkie, a kiedy zapraszał mnie na Śląsk, trasę wycieczkową mieliśmy podobną: od cukierni, do cukierni. Połączyła nas ta miłość do lodów - żartuje Jagoda Trynka. Kiedy skończyła studia, zdecydowała, że pojedzie za Marcinem na Śląsk. Okazało się jednak, że nawet w Katowicach trudno o pracę.

- Rodzina pomogła, dołożyli trochę pieniędzy, chociaż nie wszyscy wierzyli, że lodziarnia to dobry biznes. Znajomi ostrzegali, że w tym miejscu raczej się nie przebijemy - dodaje Jagoda. Mimo to zaryzykowali. Wiedzieli, że lody mają być porządne, rzemieślnicze. Żadnych polepszaczy, tylko naturalne składniki. Rozmawiali z cukiernikami, eksperymentowali w kuchni. W końcu opracowali własną recepturę i na początku maja wystartowali z Istnymi Lodami. Na otwarcie przyszło kilkaset osób.

W swojej lodziarni Trynkowie często spędzają nawet po dwadzieścia godzin, bo lody najpierw trzeba przygotować. Cały proces mogą też oglądać klienci, bo Marcin kręci je w przeszklonej kuchni.

Tu można skosztować lodów w trzech głównych smakach: truskawkowym, śmietankowym i snickersa. Oprócz tego codziennie dokładane są kolejne. W zależności od dnia Marcin kręci np. M&M-sowe, sorbet z kiwi albo - z poznańska - hyćkę, czyli o smaku kwiatu czarnego bzu.

Dzieci do trzech lat słodycze dostaną za darmo. Lody można zażyczyć sobie np. w czarnym, barwionym węglem wafelku.

Zasyceni, ruszyliśmy na spacer po Katowicach.

Do Muzeum doszliśmy... i przywitała nas spora ilość schodów. Zrezygnowaliśmy.

Podobno w pobliżu znajduje się drugi oddział muzeum z wieżą widokową przystosowaną dla kulawych. To fajnie - mamy plan na następny wyjazd i pretekst, by wpaść znów na istne niebo w gębie. Zarówno w lodziarni, jak i Złotym Ośle (http://www.wegebar.com/).

Jeszcze kilka zdjęć z Katowic - świadectwo, że nie tylko konsumpcja nam w głowie.

Kościół Mariacki, nowoczesny dworzec i zniszczony dawny, stary, dobry Spodek, był też łyk egzotyki i budynek z 1926r. - obecna siedziba PKO.

Rybnik - na Rynku...

Wyjazd do Rybnika przywołał ciepłe wspomnienia.

Pierwsze -  z czasów, w których jeździliśmy na zloty garbusków nad zalewem Kamień.

Drugie piękne wspomnienie związane z tym miastem, to spotkania z moim przyjacielem Darkiem i jego rodziną. Nie mamy już garbuska. Darek odszedł, ale żyje w pamięci

i towarzyszył nam podczas spaceru.

Słonko nas troszkę rozleniwiło, więc pokrzątaliśmy się tylko po uroczym centrum. Jak zwykle ruszyliśmy na poszukiwania pocztówki dla Paulinki

i aniołka dla mnie. Udało się. Co więcej, kupiliśmy jeszcze trochę smakołyków: chałwę wileńską ze słonecznikiem, suszoną kiełbasę i humus. Lodziki też zaliczyliśmy i moje przesłodzenie sięgnęło już szczytu możliwości.

Tego samego dnia, a raczej wieczora pędzimy do Etno-Chaty na koncert muzyki żydowskiej. Wymiana serdeczności z gospodarzami

i wymiana słodkości - Krystuś wciąż daje radę.  Ja zadowalam się piwkiem, a przede wszystkim piękną grą i śpiewem zespołu Negev.

Tu łapiemy wi-fi i na fb odczytujemy wiadomość od mojej kuzynki Morelki. Już wiemy, co robić następnego dnia! Zostaliśmy zaproszeni do miasteczka Twinpigs

w Żorach. To tu odbywa się zakończenie sezonu motocyklowego, więc radości mamy ogrom. Cieszymy się miłym towarzystwem, tym, że w końcu to nas ktoś wyciągnął, pomyślał o nas! Nie uwierzycie pewno, jak nam tego brakuje! Tym większe dzięki - Morelciu i Łukaszu. Za wesoły gwar, bulgot motorów i możliwość spotkania Was i znajomych.

Fotki mówią i pokazują, co trzeba.

Western w Żorach:

Write a comment

Comments: 14
  • #1

Karolina (Sunday, 02 October 2016 14:47)

Ależ Was nosi Człowieki ;)

• #2

Krystyna Lehner (Sunday, 02 October 2016 15:31)

Moi Mili ale się nazwiedzaliscie i lodów najedliscie.Wy chyba ludzi z połowy Polski znacie.WraźeńtoWy macie mnóstwo aż pozazdrościć. Chętnie czytam o waszych wojażach leżąc sobie na kanapie.Zdjecia znakomite , jakbym tam z Wami była .Dalej tak trzymać.

• #3

Ewa Sadowska (Sunday, 02 October 2016 15:58)

Małgosia ...ALE WYCIECZKA SUPER!!.....a lody ...no już nic dodać nic ująć
    Szkoda ze nie zwiedziliście muzeum ....ja niedawno przeczytałam świetną książkę Kazimierza Kutza " Piąta strona Świata" a że mieszkałam w Zabrzu kilka lat to aż mi sie miło zrobiło po przeczytaniu Twojego tekstu ,no i oczywiście chętnie sie wybiorę w tamte strony w przyszłym roku...
    Gosia ...pisz ,pisz pisz.......czyta się " jednym tchem"

• #4

Eve (Sunday, 02 October 2016 16:34)

Alez sie te Katowice zmienily! Blam tam ostatnio chyba w szkole sredniej i to bylby moj ostatni wybor na spedzenie wolnego dnia:-)A w Rybniku wcale nie bylam:-) Fajnie,ze moglam sobie pozwiedzac z Wami :-)A takich znajomych to moge tylko pozazdroscic-zawsze jestescie ,gdzie cos sie dzieje:-) My wrecz przeciwnie:-)

• #5

Morelka (Sunday, 02 October 2016 17:51)

Ludzie są jacy są
    Ludziom niewiele się marzy
    Mało chcą, grzecznie śpią
    Przegrani, trwożni, szarzy
    A mnie gna, goni mnie
    Myślę coś jednak się zdarzy....
    Małgosiu, ten tekst Wojciecha Młynarskiego opisuje doskonale Ciebie, niespokojnego ducha z wiatrem we włosach. Czerp z życia garściami tak jak Ci się to codziennie udaje w jakiś magiczny sposób. Do zobaczenia wkrótce. Przygoda czeka

• #6

AGA (Sunday, 02 October 2016 18:17)

Lody wyglądają zupełnie jak nie kałuskie .Obłędne .Nuda u Was poszła w kąt i niech tam siedzi.Trzymajcie tak dalej.Pozdrawiam Was.

• #7

Michał (Sunday, 02 October 2016 19:27)

Ale fajowo! Jak miło zobaczyć Katowice z innej strony. Zawsze będę miał słabość do tego miejsca :-) Nowy dworzec może piękny, ale ten stary budzi tyle wspomnień... że przepraszam ale wolę ten stary :-) I spodek jak zwykle piękny :-) Nawet jeżdżąc już w tamte strony autem (a nie jak całą młodość PKP) zawsze z radością go mijałem. Oj Gosiak... fajny ten Śląsk mimo, że nie doceniany. Pisz pisz pisz... a następnym razem będąc na Mazowszu polecam rajd nr 1: (gdy będziesz u Agi) Węgrów (stary rynek, kościółek i lody), rzut beretem od Węgrowa Treblinkę (mimo wszystko warto zobaczyć) i Liw po drodze z zamkiem (w zasadzie to dworek z ruiną i basztą ale warto), Siedlce może nudne, ale mają chociaż obraz El Greco :-) - tak na 10 minut :-). Rajd nr 2 (troszkę z drugiej strony) Pałac w Nieborowie, Arkadię (5 km od), Łowicz i skansen Maurzyce (5 km od)... oraz wracając do W-wy Niepokalanów. A w W-wie widzę, że nie byłaś jeszcze w moim ukochanym Wilanowie (Pałac Jana III Sobieskiego) oraz Muzeum Powstania Warszawskiego (naprawdę warto!). Miłego zwiedzania i pisania.Jak zwykle czekam na następne Twoje wpisy :-)

• #8

Tadek (Sunday, 02 October 2016 23:23)

To już mam cel w Katowicach :) Fajna relacja! Pozdrawiam

• #9

Basia (Sunday, 02 October 2016 23:31)

I od dziś Katowice będę widzieć nie tylko przez pryzmat dworca ;) Widzę że czas udać się tam w celach bardziej turystycznych z obowiązkową wizytą w lodziarni <3
    Pozdrawiam i czekam na kolejne wpisy ;)

• #10

Danusia (Monday, 03 October 2016 01:54)

Gosiu, następnym razem pokaż ten reportaż w lodziarni, a moim zdaniem powinnaś dostać lody gratis. Bo jeśli o nas chodzi, to jak będziemy w Katowicach, na bank pójdziemy spróbować tych smakołyków. I myślę, że nie tylko my. Pa pa

• #11

Damian (Monday, 03 October 2016 09:08)

Jak te lody tak samo smakują, jak wyglądają na zdjęciach to koniecznie trzeba ich skosztować :)

• #12

krolewianka@gmail.com (Monday, 03 October 2016 21:38)

No proszę, nawet "za miedzą" może być ciekawie :) Pewnie niewielu wybrałoby sobie Śląsk, jako cel podróży. Super! "Lody kręcone z miłości " powinny przejść do historii.

• #13

Jagoda (Sunday, 16 October 2016 16:46)

Zjadłabym loda... Niestety pogoda nie dopisuje:( Przynajmniej można rodzinnie porozmawiać:)

• #14

Sofija (Friday, 21 October 2016 23:37)

Witaj Gosiu,Ktoś dał mi namiary na twojego bloga.....taki jeden Janiołek,bardzo mi się podobały zdjęcia z Katowic.Często jeżdziłam w tamte rejony ale takich Katowic nie znałam.